Anne Hiekkaipale

Sari Mynttinen

 

Tavoitteenamme on suunnitella toimintaohje ja käytännön työvälineitä ohjaushenkilöstön käyttöön. Ammattiopistossamme on kehitetty eri projektien tuotoksena runsaasti käyttökelpoista materiaalia, mutta sen hyödyntäminen on jäänyt opettajien toimesta melko vähäiseksi. Pyrimme kokoamaan toimivan materiaalipaketin, jota luokanvalvojat voivat käyttää ohjauksessaan.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Jaamme uraohjausmateriaalin teemoittain kolmevuotiseen perustutkintoon kolmelle vuodelle:

 

  1. Opiskeluvuosi

Ohjaus koulutusohjelmavalintaan

 

Taustaa:

Opiskelijat hakevat meille yhteishaussa hotelli-ja ravintola-alan perustutkintoon. Ensimmäisen opiskeluvuotensa keväällä he tekevät koulutusohjelmavalintansa. He jatkavat joko ravintolapalvelun koulutusohjelmaan (tarjoilija) tai ravintolan ruokatuotannon koulutusohjelmaan (ravintolakokki).

Koulutusohjelmavalinta on opiskelijoiden kannalta erittäin tärkeä vaihe. He joutuvat tekemään tämän tärkeän valintapäätöksensä melko aikaisessa vaiheessa ja monen työkokemus alalta on vähäinen. Valintaan vaikuttaa myös opiskelijoiden persoonalliset vahvuudet ja kehittämisen kohteet. Valintansa tueksi he tarvitsevat opinto-ohjaajan sekä ammatinopettajien tukea ja ohjausta. Ohjauksen tueksi työstämme apumateriaalia.

 

  1. Opiskeluvuosi

Työssäoppimisen suunnitelman laatiminen

 

Taustaa:

Työssäoppimisen suunnitelmallinen toteutuminen on haaste sekä ohjaaville opettajille että opiskelijoille. Opetussuunnitelmamme mahdollistaa monipuolisen tutustumisen alaan ja työskentelyn hyvinkin eri liikeideoilla toimivissa yrityksissä. Oppilaitoksellamme on laaja ja kattava verkosto alan elinkeinoelämän kanssa koko maan kattavasti. Lisäksi meillä on toimivat suhteet myös kansainvälisellä tasolla.

Ongelmana usein onkin lyhytjänteinen suunnittelu, sillä nuoret opiskelijamme eivät ilman ohjausta kykene tekemään pitkäjänteistä työssäoppimisen suunnitelmaa, mikä kehittäisi heidän ammattitaitoaan monipuolisesti. Tämän suunnittelun tueksi kehitämme materiaalia opinto-ohjaajalle, luokanvalvojalle sekä työssäoppimista ohjaaville opettajille.  

 

 

  1. Opiskeluvuosi

Työllistyminen ja jatko-opinnot

 

Taustaa:

Kolmannen opiskeluvuoden aikana uraohjauksessa keskitytään neuvontaan ja ohjaukseen, mikä edistää opiskelijoiden työhön sijoittumista tai jatko-opintoihin siirtymistä. Opetussuunnitelma sisältää opiskelun ja uransuunnittelemiseen liittyviä opintoja. Käytännössä ohjausresurssi on varattu luokanvalvojalle ja opinto-ohjaajalle.

Näiden opintojen toteutukseen kehitämme ko. oppitunneille sisällöt sekä suunnittelemme aikataulutuksen teemoineen.