Oppimistehtävä

Tekijä:
      

Riikka Pietarinen
Jämsän seudun koulutuskeskus, Sosiaali- ja terveysalan oppilaitos
[email protected]
                  

Tausta

Opetussuunnitelmaperusteiseen lähihoitajakoulutukseen oppilaitoksessamme kuuluu projektiopintoja opiskelun kaikissa vaiheissa. Opiskelijat tekevät opinnäytetyön koulutusohjelmavaiheessa. Tavoitteena on, että opinnäytteet ovat projektimuotoisia ja ne voi yhdistää muihin laajoihin projekteihin.

Opinnäytetyön teoriaopetuksen ja ohjauksen toteuttaa usein eri opettaja. Onkin ollut haasteellista saada tiedonkulku ja vastuunjako selkeäksi opinnäytetyön teoriaosuuden opettajan ja opinnäytetöiden ohjaajien välillä.

Muutaman vuoden ajan opinnäytetyön ohjeet ovat olleet vain kirjallisessa muodossa ja on ilmennyt tarvetta muuttaa niitä oppilaitoksen opintotarjonnan laajennuttua. On myös tarpeen julkaista ohjeet digitaalisessa muodossa niin että opiskelijat saavat ne helposti käyttöönsä työn eri vaiheissa.
 

Tavoitteena on:
  • kehittää opinnäytetyön teoriaopetusta niin, että se auttaa mahdollisimman hyvin  opinnäytetyön tekijöitä.
  • löytää keinoja motivoida opiskelijoita tekemään projektimuotoisia opinnäytteitä.
  • selkiyttää tiedonkulkua ja vastuunjakoa teoriaopinnoista vastaavan opettajan ja opinnäytetöitä ohjaavien opettajien välillä.
  • uudistaa opinnäytetyön ohjeistusta niin, että se ei ole sidottu tiettyyn perustutkintoon.
  • julkaista opinnäytetyön ohjeet digitaalisessa muodossa.

Tavoitteet toteutetaan:

  • uudistamalla ja selkiyttämällä teoriaopetusta ja siihen liittyvää materiaalia kevään 2008 aikana.
  • kannustamalla opiskelijoita tekemään projektimuotoisia opinnäytteitä ja miettiä työyhteisössä, millaisia etuja opiskelijat voivat saada yhdistäessään opinnäytteen muihin projekteihin.
  • kirjaamalla opinnäytetyön toteutusprosessi yhteistyössä ohjaavien opettajien kanssa ja tiedottamalla asiasta työyhteisössä kevään 2008 aikana.
  • toteuttamalla uudistettua teoriaopetusta yhdelle ryhmälle kevään 2008 aikana.
  • uudistamalla opinnäytetyön ohjeet yhteistyössä Jyväskylän kristillisen opiston, Jyväskylän ammattiopiston ja Pohjoisen Keski - Suomen oppimiskeskuksen  opettajien kanssa.

Tuloksia arvioidaan:

  • kokoamalla opiskelijapalaute teoriaopintojen jälkeen.
  • keräämällä tiedot siitä kuinka suuri osa opinnäytteistä on projektimuotoisia.
  • kokoamalla työyhteisön palaute tehdystä opinnäytetyön toteuttamissuunnitelmasta.


Opinnäytetyön ohjausprosessia kehitetään tämän projektin päätyttyä:

  • muuttamalla teoriaopetusta ja toteutusprosessia saatujen kokemusten mukaan syyslukukauden 2009 aikana.
  • keräämällä palautetta uusista opinnäytetyön ohjeista syyslukukauden 2009 aikana ja jatkotyöstämällä niitä tarpeen mukaa.


http://kotisivu.suomi.net/biegsam/opinnaytetyot.htm